Hva er innholdsmarkedsføring? 🤔

Innhold, content, materiale - hva er det egentlig?

Det er egentlig enkelt. For hva er for eksempel en Facebook-side uten tekst, presentasjon, bannere, bilder eller video? Eller en nettside? Eller en e-post? Eller et magasin? Innhold er egentlig det som produseres og kommuniseres på ulike vis ut til kundene. Oftest foregår det i bedriftens egne kanaler, men det brukes også mer og mer i tradisjonelle annonsekanaler.

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk som går ut på å skape tillit, dekke informasjonsbehov, og skape en kontakt som legger til rette for salg - altså lede kundene videre i salgstrakten.

Det hjelper ikke å ha innhold - innholdet må også være engasjerende

En av dagens største utfordringer er masseproduksjonen av Innhold og mottakerne som ikke klarer å konsumere mengden som pøses ut i den digitale verdenen. Mye resulterer i å virke som støy og fokuset hos potensielle kunder er ikke det det en gang var. Hvordan skal man fange oppmerksomheten i støyen og skille seg ut?

Vi må gi det publikum ønsker, leter etter og noe av interesse som kan gi verdi. Det er det innholdsmarkedsføring handler om.
For kundene søker ikke etter en annonse. De søker etter innhold som informerer og underholder!

Målet med ditt innhold er å være en god historieforteller. Med ord og bilder bør du skape nyttig og relevant innhold, som potensielle kunder først og fremst forstår, og som vil løse deres behov og ønsker.

halacious-tZc3vjPCk-Q-unsplash.jpg

3 fordeler med god innholdsmarkedsføring

  1. Innholdsmarkedsføring er kostnadseffektivt

    Tradisjonell markedsføring og reklame er dyrt og lite målbart. Effekten av god innholdsmarkedsføring er større og rimeligere. Du tiltrekker deg potensielle kunder med hjelp av relevant kvalitetsinnhold, som vil skape et nettverk av potensielle kunder over lang tid.

  2. Innholdsmarkedsføring fører til flere konverteringer

    Dagens kunder søker aktivt etter innhold som svarer på deres behov og spørsmål. Om du gir de svarene og informasjonen de trenger, vil de prioritere deg når de skal fatte en kjøpsbeslutning. I tillegg skaper du jevn trafikk inn til nettsiden din, og får høyere rangering i Google. Det betyr en unik avkastning på sikt.

  3. Innholdsmarkedsføring bygger relasjoner med kundene

    Du snakker med kunden i stedet for til kunden. Du tilbyr noe relevant og verdifullt for kunden, uten å være forstyrrende. I tillegg til at du får vise hvem du er og at du er til å stole på. Du prioriterer kunden fremfor direkte salg. Du forteller en historie som kunden kan identifisere seg med, som er lærerikt og gir svar på noe kunden lurer på.

Distribusjon

Når innholdet er skapt så skal det også distribueres. Det hjelper lite om ingen får det med seg. Målgruppen forventer relevant og engasjerende innhold i digitale kanaler, ikke minst når det passer dem. Det er derfor viktig å følge med på utviklingen, uten å glemme måten du formidler det på.
Vi anbefaler hvilke kanaler innholdet ditt bør distribueres i, enten om det er via nettsiden, sosiale medier, nyhetsbrev eller flere.

Mangler du tid eller ressurser?

Vi hjelper deg med å planlegge, produsere og gjennomføre. Vi gir deg ulikt innhold til de kanalene du har behov for.

Våre kunders behov varierer i omfang, noen trenger kun rådgivning og en plan, noen kun drift og tilrettelegging, andre ønsker hele pakka fra innholdsproduksjon, publisering og drift av sosiale kanaler, utvikling og optimalisering av innhold til nettsider og artikler.

Send oss en mail eller ta kontakt, så tar vi en prat om dine behov. 👋

Forrige
Forrige

Vi bygger nettsider med Squarespace 💻

Neste
Neste

Er du klar for en ny sesong? ☝️