Er Facebook en del av din plan for 2024?

Det er ingen tvil om at virksomheter er avhengige av dagens sosiale medie-kanaler.
Vi “bare må” være der. Være synlig. Være til stede.

Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil. Hele 86% (3,70 mill.) av befolkningen over 18 år har en profil.* Det må jo være her vi kan nå de best? Eller er det egentlig det?

For hva er egentlig best? Facebook er ikke lenger det det en gang var. Facebook har endret seg. Facebook har blitt en pengemaskin, laget av og for ingen andre enn seg selv. Det norske Datatilsynet har som kjent gått hardt ut mot Facebook (Meta) for brudd på personopplysningsloven, hvor Meta tapte i tingretten. Likevel ser det ut til at de ikke ønsker å endre seg eller gjøre noe med det. Det virker mer som de ønsker å finne en vei rundt, slik at de fortsatt kan spore og overvåke sine brukere. For deretter å selge best mulig annonsemuligheter.

Men hva med brukerne da?
De kan ikke gjøre annet enn å godta vilkårene ellers må de begynne å betale. Og det er stort sett hvermannsen ikke villige til, så da er fortsatt annonseringsmulighetene der.

Hva kan bedriftene gjøre?
De får bruke Facebook gratis - så har de egentlig noe de faktisk kan si?
Nei, kort sagt så har de nesten ikke det. De velger som virksomhet å bruke Facebook og dens tjenester. Om de betaler for annonsering for økt synlighet er det opp til hver enkelte virksomhet.

Det kan kanskje ikke sies så mye, men det kan gjøres noe - og det er nemlig å stoppe å fôre denne ukulturen. Det begynner på høy tid å være modent for å ta et standpunkt som en seriøs aktør.

Skal du støtte Meta i dette og fortsette annonsering der?
Hvis ja;

Vit da at du også risikerer merkevaren din og faktisk også følgerne dine. Folk begynner å stille spørsmålstegn når de ser at bedriften støtter Meta ved å se ordet “sponset innlegg”. I tillegg;

Selv om du faktisk betaler for en tjeneste hos Facebook, så risikerer du at følgerne dine blir utsatt for spam, personvernbrudd, og svindler. Og Facebook - de hjelper deg ikke, og i så fall er det en altfor lang vei og ingen sikkerhet.

Er Facebook i vår betalte annonsestrategi for 2024?
Nei. Nei takk.

Jobber vi for organisk godt innhold?
YES.

Ta kontakt om du ønsker å ta en prat om din plan for 2024. 💬


#merkevarebygging #sosialemedier #innholdsmarkedsføring #kommunikasjon

*
ipsos.com (SoMe-Tracker Q3'23)

Neste
Neste

Totalrenovering nettside - case: Toppidrettsveka